آمار

بازدید کننده گرامی نتیجه جستجوی شما انتهای همین صفحه می باشد.لطفا به پایین صفحه مراجعه کنید!

**********************

عینک خلبانی شیشه آبی

شما هم جز کسانی باشید که این عینک زیبا را امتحان کرده و می کنند !!!

شما تا به حال کسی را دیده اید که از خرید این عینک ناراضی باشد ؟؟!!

این عینک اسپرت همراه با

کیف و دستمال عرضه میشود

خـريد پستي >> قيمت فقـط : ۲۸۰۰۰تـومان

مشخصات عینک خلبانی شیشه آبی: فریم : مشکی /نقره ای شیشه : آبی /دارای یو وی 400 لوازم جانبی : کیف و دستمال نحوه ارسال : به صورت پستی نحوه پرداخت : به مامور پست قیمت : ۲۸۰۰۰تومان

طرح این عینک آفتابی متناسب با سلیقه های خاص آقایان و خانم ها می باشد و افرادی که به دنبال محصولات خاص و کمیاب هستند می توانند این عینک را به صورت مستقیم از فروشگاه ما خریداری نمایند . شیشه های این عینک دارای یو وی 400 بوده و چشمان شما را در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت می کند

http://www.phototakshop91.com/aks/4/aynakabi/3.jpg

خـريد پستي >> قيمت فقـط : ۲۸۰۰۰ تـومان

سایت آموزش وپرورش لردگان

سایت آموزش وپرورش لردگان

سایت آموزش وپرورش لردگان - سایت آموزش وپرورش لردگان

سایت تفریحی

وطن من

پی سی


سایت آموزش وپرورش لردگان

دوره توجیهی بدو خدمت

 

گزارش شناخت در مورد:

آشنائی کارکنان با دستگاه اجرائی مربوطه

آشنائی کارکنان یا محل خدمت

آشنائی کارکنان با شغل مورد تصدی خود

تهيه كننده :

سجاد حيدرزاده

دستگاه معرفي كننده :

وزارت آموزش و پرورش

واحد محل خدمت :

آموزش و پرورش شهرستان شوط

محل اجرای دوره :

شهرستان ماكو

تاريخ اجراي دوره:

 

1-  آشنائی کارکنان با دستگاه اجرائی مربوطه

 

 

1/1 پیشینه سازمانی / اداری دستگاه مربوطه را در 10 سطر تشریح نمائید .

با گسترده شدن دامنه دانش‌ها و مهارت‌های بشری و توسعه فرهنگ و تمدن‌های مختلف افزایش جمعیت تراکم نفوس در شهرها و روستاها رفته رفته نوعی دخالت آگاهانه در جریان انتقال فرهنگ وتمدن به کودک و نوجوانان ضروری شمرده شده و ضمن توجه به تربیت غیرعمدی پدید آمد و سالمندان با توجه به مقاصد معین به پرورش خردسالان پرداختند و برای انجام دادن وظایف تعلیم و تربیت به صورت رسمی و عمدی طبق ضوابطی به تدریج سازمان‌های متعددی را ایجاد کردند. نظام آموزشي وپرورشي ايران در طول تاريخ دست خوش تغييراتي  شده است ولي با اين حال  بهترین سازمان‌ها آموزشي از دوران باستان تا کنون عبارتند از خانواده- مسجد- مکتب و مدرسه . سیر تحول تشکیلات آموزش وپرورش در  ايران به صورت زير مي باشد:    

1. در سال 1232 هجری شمسی و به دنبال تاسیس دارلفنون اولین بار وزارتخانهای به نام وزارت علوم تأسیس گردید.

2. در سال 1288 هجری شمسی نام وزارت علوم به وزارت معارف اوقاف و صنایع مستظرفه تغییر یافت.

3. در سال 1317 هجری شمسی وزارت مذکور به نام وزارت فرهنگ خوانده شد.

4. در سال 1343 هجری شمسی بر اساس قانون صرفاً امور آموزش و پرورش پیش‌دانشگاهی و دانشگاهی به وزارت آموزش و پرورش محول گردید.

5. در سال 1346 هجری شمسی به موجب قانون کلیه امور مربوط به دوره‌های تحصیلی مربوط به دوره‌های تحصیلی پیش‌دانشگاهی به عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شد.

6. درسال 1366 قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش در4 فصل 13 ماده و 9 تبصره تصویب گردید و نظام آموزش پرورش در ايران به شكل نوين آن در آمد.

نظام آموزشی ایران دارای دورهٔ ابتدایی(پنج سال) دوره‌ی راهنمایی (سه سال) دوره متوسطه( سه سال) و دورهٔ پیش دانشگاهی است. علاقه‌مندان به کارهای عملی و فنی نیز می‌توانند مهارت های لازم را در مدرسه‌ها و آموزشگاه‌های کارو دانش و فني و حرفه اي بگذرانند. دانش‌آموختگان دوره پیش‌دانشگاهی در صورت موفقیت در آزمون‌های سراسری، به دانشگاه وارد می‌شوند.

 

2/1- رسالت (مأموریت) ، اهداف و وظائف اساسی دستگاه مربوطه را در 10 سطر بیان نمائید .

 كمال‌ انسان‌ درنظام‌ تعليم‌ وتربيت‌ اسلامي‌ رسيدن‌ به‌ قرب‌ الهي‌ است‌. اين‌ هدف‌ غايي‌ به‌اهداف‌ زيرتقسيم‌ مي‌شود:

الف‌ - اهداف‌ اعتقادي‌:

- ايجاد زمينه‌ لازم‌ براي‌ خودشناسي‌ و خداشناسي‌ و تقويت‌ روحيه‌ حقيقت‌ جويي‌.

- تقويت‌ ايمان‌ و اعتقاد به‌ مباني‌ اسلام‌ و بسط بينش‌ الهي‌ براساس‌ قرآن‌ كريم‌ وسنت‌ پيامبر(ص‌) وائمه‌ معصومين‌ (ع‌) با مراعات‌ اصول‌ 12 و13 قانون ‌اساسي ‌در مورد پيروان ‌مذاهب ‌اسلامي‌ واقليتهاي‌ ديني‌.

- پرورش‌ روحيه‌ پذيرش‌ حاكميت‌ مطلق‌ خداوند برجهان‌ وانسان‌ واعمال‌ اين‌ حاكميت‌درجامعه‌ براساس‌ اصل‌ ولايت‌ فقيه‌ .

ب‌ ـ اهداف‌ اخلاقي‌:

- تزكيه‌ وتهذيب‌ نفس‌  ورشد فضايل‌ ومكارم‌ اخلاقي‌ براساس‌ ايمان‌ به‌ خدا وتقواي‌ اسلامي.

- پرورش‌ روحيه‌ تعبد الهي‌ والتزام‌ عملي‌ به‌ احكام‌ وآداب‌ اسلامي‌.

- پرورش‌ روحيه‌ اعتماد به‌ نفس‌ و استقلال‌ شخصيت‌.

- تقويت‌ احساس‌ كرامت‌ اخلاقي‌ وبرانگيختن‌ عزت‌ نفس‌.

- پرورش‌ متعادل‌ عواطف‌ انساني‌ وهمزيستي‌ مسالمت‌ آميز.

- پرورش‌ روحيه‌ نظم‌ وانضباط.

- پرورش‌ روحيه‌ مبارزه‌ بابيكارگي‌ ،بطالت‌ و مشاغل‌ كاذب‌ .

پ‌ - اهداف‌ علمي‌آموزشي‌ :

- تقويت‌ روحيه‌ تحقيق‌ ، تعقل‌ وتفكر،بررسي‌ وتعمق‌، نقد وابتكار .

- پرورش‌ روحيه‌ تعليم‌ وتعلّم‌ وتربيت‌ مستمر .

- شناخت‌ ،پرورش‌ وهدايت‌ استعدادهاي‌ افراد درجهت‌ اعتلاي‌ فردوجامعه‌ .

- شناخت‌ اسرار جهان‌ آفرينش‌ وقوانين‌ طبيعت‌ به‌ عنوان‌ آيات‌ الهي‌ به‌ منظور پيشبرد دانش‌ومعرفت‌ وتجارب‌ بشري‌ .

- ترويج‌ زبان‌ وخط فارسي‌ به‌ عنوان‌ زبان‌ وخط رسمي‌ مشترك‌ مردم‌ ايران‌ وآموزش‌ زبان‌عربي‌ به منظور آشنايي‌ با قرآن‌ ومعارف‌ اسلامي‌.

- توسعه‌ علوم‌ وفنون‌ ومهارتهاي‌ مورد نياز فردوجامعه‌ .

- پرورش‌ روحيه‌ كتابخواني‌ ومطالعه‌ .

- پرورش‌ روحيه‌ مشاركت‌ وهمكاري‌ درفعاليت‌هاي‌ گروهي‌ .

ت‌ - اهداف‌ فرهنگي‌ هنري‌ :

- شناخت‌ ، پرورش‌ وهدايت‌ ذوق‌ واستعدادهاي‌ مختلف‌ هنري‌ وزيبايي‌شناسي‌.

- شناخت‌  زيبايي‌هاي‌ جهان‌ آفرينش‌ به‌ عنوان‌ مظاهر جمال‌ الهي‌ .

- شناخت‌ هنر اسلامي‌ وهنرهاي‌ ملي‌ وجهاني‌ مناسب‌.

- پرورش‌ روحيه‌ حفظ ميراث‌ فرهنگي‌ هنري‌ وتاريخي‌.

- شناخت‌  ادب‌ فارسي‌ به‌ عنوان‌ جلوه‌گاه‌ ذوق‌هنر ومظهر وحدت‌ ملي‌ واجتماعي‌ كشور.

- شناخت‌  فرهنگ‌ وآداب‌ وسنن‌ مطلوب‌ جامعه‌ اسلامي‌ ايران‌ .

- تقويت‌ روحيه‌ احتراز از رسوم‌ منحط وخرافي‌ .

- شناخت‌  تاريخ‌ وفرهنگ‌ وتمدن‌ اسلام‌ ، ايران‌ و جهان‌ باتأكيدبرفرهنگ‌ معاصر.

ث‌ -  اهداف‌ اجتماعي‌ :

- پرورش‌ روحيه‌ پاسداري‌  ازقداست‌  و روابط خانواده‌ برپايه‌ حقوق‌ و اخلاق‌ اسلامي‌.

- پرورش‌ روحيه‌ تحقق‌ بخشيدن‌ به‌ قسط اسلامي‌ وپاسداري‌ ازآن‌ .

- پرورش‌ روحيه‌ برادري‌ وتعاون‌ اسلامي‌ وهمبستگي‌ ملي‌ وفرهنگي‌ وتقويت‌آن‌.

- پرورش‌ روحيه‌امربه‌ معروف‌ ونهي‌ ازمنكر به‌ عنوان‌ وظيفه‌اي‌ همگاني‌.

- پرورش‌ روحيه‌ احترام‌ به‌ قانون‌ والتزام‌ به‌ رعايت‌ آن‌ .

- پرورش‌ روحيه‌ نظم‌ در روابط فردي‌ واجتماعي‌ .

- پرورش‌ روحيه‌ مسئوليت‌ پذيري‌ ومشاركت‌ درفعاليتهاي‌ ديني‌ ، فرهنگي‌ واجتماعي‌.

- تقويت‌ روحيه‌ تولي‌ وتبري‌.

- تقويت‌ روحيه‌ گذشت‌ ،فداكاري‌ وايثار در روابط اجتماعي‌ .

- پرورش‌ سعه‌ صدرو تحمل‌ آراي‌ ديگران‌ دربرخورد انديشه‌‌ها.

- پرورش‌ روحيه‌ احترام‌ به‌ شخصيت‌ افراد ومراعات‌ حقوق‌ مادي‌ ومعنوي‌ آنان‌.

- پرورش‌ روحيه‌ مقاومت‌ دربرابر تبليغات‌ سوء.

ج‌ - اهداف‌ زيستي‌ :

-  تأمين‌ سلامت‌ جسمي‌ و بهداشت‌ رواني‌ بافراهم‌ ساختن‌ شرايط مناسب‌.

-  تقويت‌ روحيه‌ رعايت‌ بهداشت‌ عمومي‌ وحفظ محيط زيست‌.

-  پرورش‌ روحيه‌ توجه‌ به‌ تربيت‌ بدني‌ به‌ عنوان‌ زمينه‌اي‌ براي‌ رشدمعنوي‌ انسان‌.

چ‌ - اهداف‌ سياسي‌:

- ارتقاي‌ بينش‌ سياسي‌ براساس‌ اصل‌ ولايت‌ فقيه‌ درزمينه‌هاي‌ مختلف‌ جهت‌ مشاركت‌آگاهانه‌ در سرنوشت‌ سياسي‌ كشور.

- پرورش‌ روحيه‌ اتحاد اسلامي‌ بين‌ مسلمانان‌  وحمايت‌ ازحق‌ طلبان، عدالتخواهان‌، مظلومان‌ و مستضعفان‌ جهان‌ وتقويت‌ روحيه‌ مبارزه‌ با مستكبران‌،استثمارگران‌ وستمكاران‌ براساس‌ ارزشهاي‌ اسلامي‌.

- پرورش‌ روحيه‌ پاسداري‌ از استقلال‌ همه‌ جانبه‌ كشور ونفي‌ هرگونه‌ ستمگري‌ و ستم‌كشي‌و سلطه‌گري‌ و سلطه‌پذيري‌.

- پرورش‌ روحيه‌ سلحشوري‌ به‌ منظور حفظ كيان‌ اسلام‌ وتقويت‌ بنيه‌ دفاعي‌ كشور.

- تقويت‌ بينش‌ سياسي‌ نسبت‌ به‌ مسائل‌ ايران‌ و جهان‌ ،بخصوص‌ ممالك‌ اسلامي‌ وملل‌محروم‌.

- شناخت‌ ترفندهاي‌ استعمار واستكبار جهاني‌ و ضرورت‌ مبارزه‌ باآن‌ .

ح‌ - اهداف‌ اقتصادي‌ :

- توجه‌ به‌ اهميت‌ رشد اقتصادي‌ به‌ عنوان‌ وسيله‌اي‌ براي‌  رسيدن‌ به‌ رشد توسعه‌ اجتماعي‌.

- شناخت‌ ارزش‌ و قداست‌ كار ومعاش‌ حلال‌.

- مهارت‌ بخشي‌ و ايجاد آمادگي‌ وعلاقه‌ جهت‌ اشتغال‌  مولّد در بخشهاي‌ كشاورزي‌، صنعت‌ و خدمات‌.

- ايجادروحيه‌ ساده‌ زيستي‌ ،قناعت‌ وپرهيز ازهرگونه‌ اسراف‌ ومصرف‌ زدگي‌ و تجمل‌گرايي‌.

- پرورش‌ روحيه‌ انفاق‌ ودستگيري‌ از محرومان‌.

- تقويت‌ روحيه‌ عمل‌ به‌ احكام‌ اقتصادي‌ اسلام‌.

- شناخت‌ حِرَف‌  ومشاغل‌ مولّد جهت‌ افزايش‌درآمد ملي‌ ،رفع‌ بيكاري‌ و وابستگي‌ اقتصادي‌.

- تقويت‌ روحيه‌ مبارزه‌ با بهره‌كشي‌ اقتصادي‌ ومشاغل‌ خلاف‌ مصالح‌جامعه‌ اسلامي.

- شناخت منابع‌ اقتصادي‌ كشور وشيوه‌هاي‌ صحيح‌ استفاده‌ ازآنهاوپرورش‌  روحيه‌ حراست‌از اموال‌عمومي‌ وثروت‌ ملي‌ .

 

وظایف وزارت آموزش وپرورش

 وظایف وزارت آموزش وپرورش عباتند از:تشکیل شورای عالی آموزش وپرورش

-تهیه و تدوین مقررات وتنظیم لوایح مربوط به وظایف محوله

-برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان

-جذب وانتخاب افراد صالح برای تعلیم و تربیت از طریق گزینش

-تامین آموزش وپرورش رایگان برای همه تا پایان دوره متوسطه

-آموزش مستمر معلمان به منظور ارتقای سطح توانایی شغل آنها

-نظارت بر اجرای برنامه های ورزشی و فعالیتهای فوق برنامه در کلیه آموزشگاههای کشور

-تعیین ارزش و اعتبار گواهینامه های تحصیلی صادره از سوی موسسات آموزشی داخلی و خارجی تا پایان دوره متوسطه و همچنین مدارس عالی تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش

-تهیه و چاپ کتابهای درسی و توزیع آنها در سراسر کشور‌ تهیه و تظیم مقررات آموزش آموزش عمومی کشور تا پایان دوره متوسطه و... .

 

 

 

 

3-1- ساختار تشکیلاتی (مرکزی/ خارج از مرکز) دستگاه مربوطه را ترسیم نمائید .

 

((ساختار تشكيلاتي مركزي))

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


تشکیلات سازمانی وزارت آموزش و پرورش (به تفکیـک اسـتـانـی)

 آذربایجان شرقی-آذربایجان غربی-اردبیل- اصفهان-ایلام- بوشهر-چهار محال و بختیاری-خراسان جنوبی-خراسان رضوی-خراسان شمالی-خوزستان-زنجان-سمنان-سیستان و بلوچستان-شهر تهران-شهرستانهای تهران-فارس-قزوین-قـم-کردستان-کرمان-کرمانشاه-کهکیلویه و بویر احمد-گلستان-گیلان-لرستان- مازندران- مرکزی -هرمزگان -همدان - یـزد

 

((ساختار تشكيلاتي خارج از مركز))

 

 

وزارت

مديريت كل استانها

 

مديريت شهرستانها

مديريت مناطق شهري

مراكز آموزشي

 

 

 

4/1- نظام ارتباطات سازمانی و اداری درونی و بیرونی دستگاه را توضیح دهید .

در راس وزارت وزیر که عضو هیأت دولت است قرار دارد.

شورای عالی آموزش و پرورش که خط مشی آموزش و پرورش را تعیین میکند وابسته به وزارت است و هدفهای برنامه های درسی را بررسی و تصویب می کند.

 سازمان های اقماری که هفت سازمان  و یک دانشگاه ویک پژوهشکده که همه استقلال مالی فراوانی دارند،زیر نظر وزیر می باشند.

دفتر وزارتی نامه ها و بخشنامه های محرمانه را ارسال می کند.

 وظیفه ارتباط با رسانه ها،مردم و زیر مجموعه وزارت بر عهده اداره کل روابط عمومی است.

وظیفه برقراری ارتباط با کشورهای خارجی و موسسات وابسته به سازمان ملل بر عهده دفتر همکاری های علمی بین المللی است.

دفتر ارزشیابی و بازرسی بر فعالیت های کلیه واحدهای وزارت نظارت می کند.

معاونت آموزشی مطالعات مربوط به توسعه آموزش را سیاست گذاری می کند.

معاونت پرورشی نیازهای فرهنگی ،عقیدتی اسلامی پرورشی و تربیت بدنی و هنری را بررسی می کند.

 معاونت برنامه ریزی که الگوهای برنامه ریزی را ارائه می کند.

معاون اداری و مالی که علاوه بر نظارت بر امور مالی،در امور سازماندهی و بافت تشکیلاتی،توسعه مناطق،استخدام،تدارکات،خدمات و امور رفاهی نیز نظارت می کند.

سی سازمان در سی استان امور واحد های آموزش مناطق شهرها را اداره می کنند.

 مدرسه نیز سازمانی است که بصورت دولتی و غیر دولتی زیر نظر اداره آموزش وپرورش برنامه های مصوب وزارت را در سطوح تحصیلی معین اجرا می کند.مدارس و کارکنان آن با توجه به تعداد دانش آموزان درجاتی دارند و مدیر مدرسه مسئول کلیه کارهایی است که در محیط مدرسه رخ می دهد.

 

 

5/1- در صورتیکه دستگاه ذیربط شما دارای سازمانهای وابسته (اقماری) می باشد ضمن ذکر اسامی ، نظام ارتباطی آنها را با دستگاه اصلی توضیح دهید .

 

1-سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی کشور

 2-سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

سازمان پژوهش و برنامه ریزی دارای شورایی است که ریاست آن با وزیر آموزش و پرورش است .

 3-سازمان نهضت سواد آموزی

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی بعنوان معاون وزارت آموزش و پرورش است که نماینده مقام رهبری بر حسن اجرای امور نظارت میکند.

 4-سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان(سمپاد)

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان دارای یک هیئت مدیره است که وزیر آموزش و پرورش ریاست آنرا برعهده دارد.

5-سازمان نو سازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور

. سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور طبق قانون مصوب 1354 تاسیس شده است که وزیر آموزش و پرورش رئیس سازمان را منصوب می کند و نیز هدایت و نظارت بر سازمان مرکزی و واحدهای استانی را برعهده می گیرد.

 6-کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای مدیرعامل و یک هیئت مدیره است که طبق اساسنامه مربوطه،وزیر آموزش و پرورش ریاست هیئت مدیره آن است.

7-انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران.

ریاست انجمن اولیا و مربیان برعهده قائم مقام وزیر آموزش و پرورش است.

6/1- ارزشهای محوری دستگاه مربوطه را فهرست نمائید .

ارزش های 1-فرهنگی

2-اخلاقی

3-اقتصادی

4-اجتماعی

5-سیاسی

6-مذهبی

 به عنوان ارزشهاي محوري در آموزش و پرورش ايران محسوب مي شوند و سازمان آموزش و پرورش مهمترین سازمان موظف اجتماعی است که مسئولیت انتخاب و انتقال عناصر فرهنگی به نسل نو ساخته جامعه را بر عهده دارد. در این سازمان یکی از اصیل‌ترین و وسیع‌ترین قشر فرهنگی تاریخ، یعنی معلمان،‌ شرکت داشته‌اند و همه نهادها، گروه‌ها و آحاد جامعه به نوعی در تحقق اهداف آن مشارکت دارند.

این سازمان دستگاهی است که الگوی کلی نهادها و سازمان های رسمی جامعه به شمار می رود واز دیر باز نقش سازنده و اساسی در تداوم فرهنگ و تمدن بشری ایفا کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2- آشنائی کارکنان با محل خدمت

1/2- نقش و جایگاه سازمانی واحد محل خدمت را تشریح نموده ، وظائف اساسی آن را بیان نمائید .

از آنجايي كه امروزه اقتصاد اكثر كشورهاي دنيا روي چرخهاي صنعت آنها در جريان است پس در اين زمان ما نياز اساسي به تربيت كارگران – تكنيسين ها و مهندسان ماهر را بيش از حد احساس مي كنيم كه براي دست يابي به اين امر چاره اي جزء تربيت اين نيروها با استفاده از آموزشگاهها و مدارس تخصصي امكان پذير خواهد بود. اين مدارس در ايران تحت عنوان هنرستانهاي فني و حرفه اي و كاردانش شناخته مي شوند. برخی وظایف اساسی هنرستانها عبارتند از:

1-کسب و اشاعه علم و تقویت روحیه علمی در دانش آموزان

2-عادت دادن دانش آموزان به حل مسائل از طریق علمی

3-فراهم آوری زمینه عادت به نظم و انضباط در همه مناسبت های فردی و اجتماعی

4-احساس مسئولیت و انجام بموقع وظایف مقرر.

5-ايجاد رشته ها با توجح به نيازهاي منطقه اي

6-ارائه مطالب جديد و به روز منطبق با بازار كار

 

 

2/2- ضمن ترسیم فرآیند ساختار درونی واحد مربوطه ، فرآیندهای اساسی منجر به ارائه خدمت / تولید محصول را فهرست نمائید .

 

اولین فرایند سازمان مدرسه آماده سازی،تجهیز،اطلاع رسانی و ثبت نام دانش آموزان است.دومین فرایند شامل سازماندهی و برگزاری کلاس ها می باشد.و سومین فرایند در داخل کلاس از طریق تعامل بین معلم و دانش آموز انجام می گیرد ودر طول 9ماه ادامه می یابد.

((چارت سازماني هنرستان))

رئيس منطقه

 

معاونتها

 

مدير مدرسه

مشاور

معاون اجرايي

معاون فني

معاون پرورشي

معاون آموزشي

هنرآموزان ودبيران

خدمات

                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3/2- ویژگی های کاری حاکم بر واحد ذیربط را توضیح داده ، مشخصات همکاران را متناظر با پست های سازمانی فهرست نمائید .

ویژگی های کاری، کار های حاکم بر مدیر و معاون و دبیران و سرایدار است.

ویژگی های حاکم بر مدیران و معاون عبارتند از:1-طرح برنامه سالانه 2-تشکیل شورای مدرسه،انجمن اولیا و مربیان و شورای دانش آموزی 3-برقراری ارتباط مستمر با خانواده در موارد لزوم و آگاه ساختن والدین از میزان غیبت فرزندان خود 4-دادن آزادی عمل به معلمان طبق مقررات مصوب و تصمیم گیری های شورای مدرسه.

ویژگی های حاکم بر دبیران عبارتند از:1-انتخاب روش های تدریس مناسب توسط دبیر2-بودجه بندی کتابهای درسی 3-طرح سوالات امتحانی 4-بکارگیری وسایل کمک آموزشی 5-شرکت فعال در گروه های آموزشی و جلسات شورای معلمان.

وظایف معاون:1-رسیدگی به حضور غیاب همکاران یا دانش آموزان 2-برقراری نظم و انضباط در مدرسه 3-کمک به مدیر در انجام برخی امور 4-بر عهده گرفتن مسئولیت های مدیریت در غیاب مدیر 5-بر قراری نظم و انظباط در مدرسه.خدمتگزار نیز وظیفه نظارت و رسیدگی به مدرسه و کلاسها را دارد.

مشخصات همکاران متناظر با پست های سازمانی آنها :

1-     مديريت هنرستان:آقاي حسنخاني

2-    معاون آموزشي هنرستان:آقاي علي نژاد

3-    معاون پرورشي هنرستان: آقاي جليل پور

4-   معاون فني هنرستان: آقاي زينال زاده

5-    معاون اجرايي هنرستان: آقايي بابازاده

6-   مشاور هنرستان:آقا خاني

7-    خدمات هنرستان:آقاي ابراهيم زاده

 

 

 

3- آشنائی کارکنان با شغل مورد تصدی خود

 

 

1/3_مهمترين وظايف/مسئوليتها و اختيارات شغل مورد تصدي را بيان نمائيد.

شرح وظايف و اختيارات هنرآموز

شاغل این پست با رعایت موازین شرعی و اسلامی و مطابق مقررات اداری و مالی تحت نظارت مسئول مربوطه عهده دار انجام وظایف محوله زیر خواهد بود:

1.      رعایت تقوای اسلامی و تقوای خدمت.

2.      همکاری با رئیس هنرستان در رابطه با انجام وظایف محوله در رابطه با اجرای دستورات برطبق بخشنامه ها و آئین نامه ها.

3.      رعایت اصول اسلامی و سعی در اهتمام در تزکیه نفس و اسوه شدن برای هنرجویان.

4.      همکاری با معاونین و مسئولین امور آموزشی در رابطه با انجام وظایف شغلی.

5.      داشتن رفتار خوب و برادرانه و اسلامی با هنرجویان.

6.      اشتغال به تدریس هفتگی طبق برنامه بر اساس ضوابط مصوب وزارت آموزش و پرورش.

7.      رعایت انضباط و مقررات اداری.

8.      همکاری و تفاهم با سایر همکاران در زمینه های شغلی.

9.      تهیه ی طرح تدریس برنامه ی آموزشی سالتحصیلی به منظور تخصیص مطالب برنامه به فواصل زمانی معین و ارائه یک نسخه ی آن در ابتدای سالتحصیلی به دفتر هنرستان.

10.  گروه بندی هنرجویان جهت پیشبرد وضعیت تحصیلی آنان در رابطه با دروس تئوری فنی و دروس عملی.

11.  تهیه ی برنامه ی زمان بندی برای دروس آموزش عملی و تحویل آن به دفتر جهت تکثیر و ارائه به هنرجویان.

12.  رسیدگی به حضور و غیاب هنرجویان و ثبت تأخیر یا غیبت در دفتر مربوطه.

13.  ایجاد نظم در کلاس درس و محیط های آموزش عملی (کارگاهها، آزمایشگاهها، اردوها، گردشهای علمی و مؤسسات مورد بازدید).

14.  رسیدگی به تمرینات دروس فنی هنرجویان و کوشش در رفع مشکل آنان.

15.  رسیدگی به کار عملی هنرجویان (مهارتهای مختلف فنی) در حین کار و تلاش در رفع مشکلات آنان.

16.  هماهنگی با مسئولان ذیربط در جهت آماده کردن وسایل مورد نیاز برای آموزش عملی طبق برنامه ریزی قبلی.

17.  یادداشت فعالیتهای انجام شده ی هنرجویان (مرتبط با دروس نظری) در دفتر کلاس.

18.  تدریس آموزش عملی متناسب با آموزش اصول نظری مواد دروس فنی.

19.  یادداشت نمره ی پرسش هنرجویان در دفتر کلاس و نمره ی ارزشیابی کار عملی در فرم مخصوص کارهای عملی به صورت مستمر.

20.  شناسائی استعدادهای عملی هنرجویان.

21.  کوشش مداوم در جهت تقویت هنرجویان در امور آموزشی.

22.  تصحیح اوراق امتحانی و تسلیم ریز نمرات به مسئول مربوطه ظرف مهلت مقرر.

23.  مطلع ساختن اولیاء هنرجویان از وضعیت تحصیلی و اخلاق فرزندانشان در طول سالتحصیلی از طریق مسئولان ذیربط.

24.  سنجش معلومات و یادگیری هنرجویان به طور مستمر.

25.  شرکت در جلسات شوراهای هنرآموزان، شورای آموزشی، جلسات مشورتی و همکاری با سایر مسئولین مربوطه در زمینه های مختلف آموزشی و پرورشی.

26.  پاسخگویی به سؤالات اولیاء هنرجویان.

27.  انجام سایر امور ارجاعی عنداللزوم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2/3- روش پاسخگوئی ، همکاری و هماهنگی در رابطه با شغل مورد تصدی را توضیح دهید .

يك هنرآموز بايد ارتباط تنگاتنگی با مدیر،معاونان، همكاران (استاد كار يا كمك مربي كه ارا در دروس عملي در كارگاه همراهي ميكنند) ،اولیای دانش آموز و مشاور مدرسه داشته باشد. هنرآموز بايد با تعامل با مدیر و معاون سعی کند که بهترین شکل فضای آموزشی را برای دانش آموزان فراهم آورد.او در تعامل با اولیای دانش آموزان و مشاور مدرسه سعی می کند که علاوه بر بهتر شناختن دانش آموزان،آنها را نیز در بهتر شناختن دانش آموزان کمک کند تا در نهایت بتوانند در تعامل با هم به بهترین شکل به  تعلیم و تربیت دانش آموز بپردازند.

 همچنين يك هنر آموز بايد تمام تلاش خود جهت انتقال هرچه بهتر دانش فني وعملي خود به دانش آموزان آنهارا به اين باور برساند كه ما مي توانيم.

در كارگاهها كه اكثرا به صورت دو همكار مديريت مي شود بايد بين (هنر آموز و استاد كار) آنها هماهنگي وجود داشته باشد تا تداخلي در وظايف آنها به وجود نيايد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3/3- شرایط احراز و مسیر ارتقاء شغلی در شغل مورد تصدی را توضیح دهید .

 

 

 

 

جمهوری اسلامی ایران

وزارت آموزش و پرورش

سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربي

 

 

پیام یک

ویژه آموزش و اطلاع رسانی

 

طرح

مسیر ارتقاء شغلی معلمان

 

معاونت پشتیبانی

امور اداری و ارزشیابی کارکنان

کارشناسی مزایا، ترفیعات و گروههای ممتاز

پائیز 1385

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« طرح مسیر ارتقاء شغلی معلمان »

 

الف : دایره شمول‌:

1ـ دبیران 2ـ آموزگاران  3ـ هنرآموزان 4ـ  مدرسان 5ـ مربیان امور تربیتی 6ـ مربیان بهداشت مدارس 7ـ مربیان شاغل در مدارس کودکان استثنایی 8ـ مدیران و معاونین واحدهای آموزشــــی در کلیه دوره هــــای تحصیلی  9- متصدیان مشاغل سرپرست و کمک سرپرست مرکز شبانه روزی 10- معلمان راهنمای روستایی 11- سرپرست بخش در هنرستانها  12- متصدیان آزمایشگاه و کارگاه در واحدهای آموزشی و کارشناس و کارشناس مسئول پژوهش سرای دانش آموزی و آزمایشگاه مرکزی با توجه به انجام وظاایف آموزشی و تدریس تئوری و عملی  13- اعضای گروههای آموزشی که حداقل 18 ساعت از ساعت موظف خود را به تدریس اشتغال داشته و بقیه ساعات موظف را در گروههای مذکور فعالیت می نمایند.

14- مشاوران مدارس که همانند مربیان امور تربیتی انجام وظایف پرورشی و آموزشی و مشاوره تحصیلی دانش آموزان را به عهده دارند.

 

15- شاغل پستهای مددکار اجتماعی و مشاور و سرپرستان امور آموزشی – مربیان توان بخشی ( گفتار درمان گر – فیزیوتراب – ارتوپدرفنی – بینایی سنج و شنوائی شناس ) به شرط اشتغال در واحدهای آموزشی 16- مربیانی که مطابق احکام کارگزینی در مراکز پیش دبستانی و سایر واحد های آموزشی از جمله مهد کودک اشتغال دارند 17- اعضای گروههای آموزشی که با توجه به بند 8 ضوابط راهنمای صدور ابلاغ فعالیتهای حوزه معاونت های آموزش و پرورش عمومی و آموزش و پرورش نظری و مهارتی موضوع بخشنامه شماره 53-71021/6/83 به کارگرفته شده اند را بر عهده دارند.

توضیح اینکه بغیر از بند 13 در بقیه موارد شرح اشتغال تمام وقت نیاز می باشد.

 

ب: شرط احراز عنوان معلم ارشد :

الف: کسب حداقل 70% امتیازات مربوط به ارزشیابی دو سال منتهی به زمان ارزیابی مستخدم

 

ج : میزان و درصد فوق العاده ویژه:

1ـ معلم ارشد برابر با بیست درصد (20%)  حقوق و فوق العاده شغل و فوق العاده جذب

2ـ معلم خبره  برابر با پنجاه درصد (50%) حقوق و فوق العاده شغل و فوق العاده جذب

3ـ معلم عالی برابر پنجاه درصد (50%) حقوق و فوق العاده شغل و فوق العاده جذب

 

توضیح:

استفاده همزمان از فوق العاده ویژه موضوع این دستورالعمل و ماده 8 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت موضوع همترازی با اعضای هیات علمی امکان پذیرش نمی باشد و متصدیان مشاغل مربوط بنا به صلاحدید خود مخیرند یکی از دو مزایای مذکور برای یک بار در زمان اشتغال اقدام نمایند.

 

تاریخ اجرا :

تاریخ اجرای مصوبات فوق در مورد هر یک از مشمولین طرح پس از تصویب هیات ممیزه ذیربط خواهد بود.

 

 

عوامل امتیازات و معیارهای ارزیابی:

 

الف: مدرک تحصیلی :

امتیاز این عامل با توجه به عواملی نظیر رشته تحصیلی مطلوب برای تدریٍس، معدل افراد و اعتبار دانشگاه یا موسسه محل تحصیل به ترتیب دارندگان مدارک تحصیلی دیپلم ، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا حداکثر 100، 150، 200 ، 250، 300 امتیاز برخوردار خواهند شد.

 

تجربه :

به ازای هر سال تجربه مربوط با مدرک تحصیلی دیپلم 3 امتیاز - فوق دیپلم  4 امتیاز-  لیسانس  6 امتیاز - فوق لیسانس 8 امتیاز – دکترا 10 امتیاز )

 

دوره های آموزشی شغلی :

ـ به ازای هر 5 ساعت دوره به صورت متناوب و یا متوالی 2 امتیاز

ـ به دوره های آمــوزشی که مـنجــر به اخذ

 

 

مدرک رسمی یا معادل یا ارزش استخدامی شده باشد امتیازی تعلق نخواهد گرفت.

ـ از امتیاز فوق 3/1 مربوط به آموزشهای عمومی، توجیهی، فرهنگی و مدیریت و 3/2 آموزشهای تخصصی مرتبط با شغل خواهد بود.

 

حفظ و ارتقا توانمند سازی فردی :

امتیاز این عامل با انجام آزمون های ارتقا و توانمند سازی فردی و شغلی به مشمولین طرح اعطا می گردد که به ازای هر آزمون متناسب با امتیاز کسب شده تا 40 امتیاز و حداکثر 240 امتیاز خواهد بود.

 

خلاقیت و ابتکار :

ارائه پیشنهادات سازنده، نو و ابتکاری که منجر به کاهش هزینه و کیفیت خدمات آموزشی گردد با تائید شورای نظام پذیرش پیشنهادات آموزشی شهرستان که به ازاء هر پیشنهاد مورد قبول در سطح منطقه 20 امتیاز – استان 25 امتیاز – در سطح کشور 30 امتیاز تعلق می گیرد.

 

 

ترویج مدرسه محوری:

مشمولین طرح که در زمینه ترویج مدرسه محوری و یا مدارسی که به صورت قیمت تمام شده اداره می شود بر اساس ضوابط حداکثر 120 امتیاز

 

فعالیتهای فوق برنامه:

مشمولین طرح که بر اساس ابلاغهای صادره از سوی مقامات ذیربط مسئولیتهایی را علاوه بر وظایف اصلی خود در اموری از قبیل : هدایت جشنواره ها، برگزاری رقابتها و مسابقات علمی دانش آموزان، مسابقات ورزشی دانش آموزان، مسابقات فرهنگی و هنرس دانش آموزی، برگزاری المپیادها، طراحی سئوالات نهایی، اردوهای دانش آموزی، عضویت در گروههای آموزشی ( خارج از ساعات موظف ) را عهده دار می شوند می توانند به ازا هر مورد از 10 امتیاز برخوردار گردند. حداکثر امتیاز این بند 100 می باشد.

 

رضایت ارباب رحوع:

برای هــر سـال 6 امتــیاز و حداکثر 180 امتیاز

 

مطابق فرم مربوطه محاسبه می شود.

کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی:

امتیاز این عامل با توجه به فعالیتهای آموزشی و پرورشی بر اساس شاخصها و عوامل مندرج در فرمهای مربوط تعیین می گردد. و حداکثر 300 امتیاز خواهد بود.

طرحهای ارزنده :

به ازاء هر طرح ارائه شده توسط مستخدمین مشمول این دستورالعمل در زمینه مسائل مرتبط با آموزش و پرورش با تائید کمیسیون طرحهای ارزنده قرار گرفته و قابلیت اجرائی داشته باشد تا 30 امتیاز و حداکثر 150 امتیاز می باشد.

ارائه کتب، مقالات و تالیفات :

مقالات چاپ شده در نشریات تخصصی داخلی و خارجی در زمینه سایر مسئولین مطروحه در وزارت آموزش و پرورش تا 10 امتیاز و حداکثر 50 امتیاز

موارد عدم شمول و محکومیتهای اداری: مستخدمین مشمول طرح که دارای محکومیت اداری باشند به ازاء هر مورد محکومیت با توجه به نوع تخلف حسب مورد از 20 تا 50 امتیاز منفی برای آنان منظور می گردد و از جمع امتیازات مکتسبه آنان کسر خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

4/3- روش ارزیابی عملکرد شغل مورد تصدی چگونه است ؟ آثار و پیامدهای ارزیابی را توضیح دهید .

ارزشیابی کارکنان

 ارزشیابی یا ارزیابی فعالیتی است مستمر که عملکرد کارکنان را طی دوره ارزشیابی مورد بررسی قرار می دهد وهدف از آن آگاهی از کیفیت و میزان تلاش وکوشش کارکنان در انجام وظایف محوله و نیل به اهداف شغلی است تا حسب مورد تدابیری جهت تقویت عملکرد قوی و اقداماتی برای اصلاح و بهبود عملکرد وضعیت به عمل آید. 

معیارهای ارزشیابی 

1-عملکرد 2- توسعه(فعالیتهای آموزشی)3- پیشنهاد ها 4- کارآفرینی  5- رفتار (شغلی ، اخلاقی) 6- تشویقات 7- امتیازات ویژه 8- امتیازات منفی   

فرآیند اجرای ارزشیابی

1-گفتگو یا مصاحبه آغاز دوره 2- بررسی طول دوره 3- سنجش 4- گفتگو و مصاحبه پایان دوره

کاربرد نتایج ارزشیابی(آثار و پیامدها)

1-آموزش 2- طرح ارتفاء شغلی 3- همترازی باهیات علمی دانشگاه ها 4- طرح ارزشیابی تحقیقی و تخصصی  5- استفاده از نتیجه ارزشیابی در تغییر شغل 6- ارتفاء گروه 7- ضریب افزایش سنواتی 8- فوق العاده برجستگی  9- تشخیص خدمت برجسته

 

 

 

 

 

 

5/3- مهارتهای اصلی مورد نیاز در انجام وظائف خود را بیان نمایید .

 

يك هنر آموز همواره باید خود در حال آموزش دیدن و ارتقای معلومات و توانایی های خود باشد. اما او را نمی توان تنها یک مردم شناس مشاهده گر و منفعل تلقی کرد. او باید تاثیر گذار نیز باشد و از همین روست که معلمين، یکی از گروههای مرجع در جامعه محسوب می شوند.

● برخی ویژگی های معلم  که داشتن آن ها به بازدهی بیش تر کلاس و تدریس او می انجامد، موارد زیر است :

۱) فردی انتقاد پذیر باشد .

۲) تحمل عقاید نو دانش آموزان را داشته باشد.

۳) از صبر و تحمل بالایی برخوردار باشد .

۴) به تفاوت های فردی و منحصر به فرد بودن تک تک دانش آموزان اعتقاد داشته باشد.

۵) از انگیزه ای قوی برخوردار باشد.

۶) پذیرای ایده ها و نظرات غیر عادی دانش آموزان خود باشد.

۷) دوست دار هنر و زیبایی شناسی باشد.

۸) تا حد امکان به دانش آموزان خود آزادی عمل بدهد.

۹) در چند زمینه ی مختلف معلومات و مهارت داشته باشد .

۱۰) برای هر دانش آموز احترامی ویژه قائل باشد .

۱۱) خیال پردازی دانش آموزان را تشویق کند.

۱۲) در مواقع لزوم بتواند کودکانه بیاندیشد و کودکانه عمل کند.

     13)به دانش آموزان خود اجازه دهد که گاهی اشتباه کنند.

ومهم ترين گزينه داشتن مهارت فني ودانش تخصصي كافي وهمچنين به روز نگه داشتن آن مطالبي كه بايد به دانش اموزان ارئه شود. 

6/3- مهمترین نیازهای شغلی آموزشی شغل مورد تصدی را فهرست نمائید .

نياز هاي شغلي هر كاري بسته به نوع رشته وشرايط كاري متفاوت مي باشد ولي از آنجايي كه در رشته آموزشي هنر آموزي برق بيشتر دروس به صورت تخصصي و عملي مي باشد يكسري نياز هاي متفاوتتر از ساير رشته ها را دارد كه تعدادي از اين نياز ها به صورت زير فهرست مي گردد.

1_وجود فضاي آموزش كارگاهي براي انجام كارهاي عملي

2_وجود آزمايشگاههاي دروس تخصصي

3_وجود كارگاههاي كامپيوتري جهت ايجاد آزمايشگاههاي مجازي

4_ وجود تجهيزات مرتبط با كارهاي عملي موجود در دروس

5_وجود كتب درسي مربوط به دروس تخصصي

6_وجود استاد كار يا كمك مربي در كارگاهها وآزمايشگاهها

7_ برگزاري دوره هاي آموزش عمومي وتخصصي

آموزشهای عمومی که شامل تمامی معلمان می شود عبارتند از:1-روش ها و فنون تدریس(1و2) 2-مبانی برنامه ریزی آموزشی 3-اصول و فلسفه تعلیم و تربیت و...

و آموزشهای تخصصی كه جهت تقویت بنیه علمی هنر آموزان برگزار می شوند كه عباتند از دروس تخصصي كه در هنرستانها تدريس مي شوند.

8_برگزاري دوره هاي آموزشي جهت به روز رساني دانش فني هنر آموزان

 

 

 

منابع

اساسنامه آموزش وپرورش          

 بخشنامه هاي اداري

وب سايت وزارت آموزش وپرورش                                    www.medu.ir  

وب سايت جهاد دانشگاهيwww.sid.ir                                                                                                                         

موتور هاي جستوجو  www.google.com   &   www.yahoo.com     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

((`پايان))

 

 

 

بهمن89

 


 

 



سایت آموزش وپرورش لردگان


منبع : electro-technology dot blogfa dot com slash post-51 dot aspx

برچسب ها :

- بخشنامه آموزش وپرورش لردگان قسمت مشاوره - بخشنامه آموزش وپرورش لردگان قسمت مشاوره - اموزش وپرورش لردگان - اموزش و پرورش لردگان - آموزش وپرورش لردگان - سایت آموزش وپرورش لردگان - سايت آموزش وپرورش لردگان - مديريت آموزش وپرورش لردگان - اموزش وپرورش شهرستان لردگان - اموزش پرورش لردگان - عکس های تودیعمعارفه مدیریت آموزش وپرورش لردگان -